torsdag 18. oktober 2007

Ny skriftkultur

Mobiltelefoner og data er i ferd med å ta skape en ny kultur innenfor skriften. vi sender stadig flere teksmeldinger over mobiltelefoner, samtidig som flere og flere av oss har tilgang til pc og internett. På nettet kan man chatte, blogge og legge inn personlige profiler på ulike nettsteder. Alt dette er nye areaner for de fleste av oss, og arenaer som man skal være både positiv og negative til. Positiv fordi man "kommer lettere ut i verden" gjennom å bli kjent med folk. Og negativ fordi man vet ikke hvem den i andre enden kan være. I tillegg har de fleste lagt seg til en uvane med å forkorte ord, og da spesielt på sms og chattekanaler. Dette kan skape en "forstyrrelse" hos mange barn som skal lese og skrive mye for å automatisere denne prosessen.

Det som er sikkert er at blogging skaper en ny trend på den sosiale arena. Her er det mulig å lage et innlegg som leseren kan kommentere. Dette gjør at leseren kan utvide teksten som du selv har skrevet, noe som gjør at man utveksler kunnskap, og skaper debatter gjennom noen tastetrykk hjemme i stua.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sms-språket er nok noe som blir værre og værre, jo flere som bruker det. Det vi som lærere kanskje må være flinke til, er å få elevene våre til å skille mellom "seriøse" tekster og "useriøse" tekster. Jeg merker det selv når jeg skriver oppgaver, at jeg bruker forkortelser, helt automatisk. Vi får håpa at det med tiden vil bli "på moten" å skrive korrekt norsk :-)

Norsk to og IKT sa...

Hei Lisa.

Ja, er helt enig med deg i det. sms språket brukes så mye blant folk at det lett kan la seg overføre til pennen.

Anne-Greta sa...

Hei Øyvin!
SMS-språket er både skremmende, interessant og ganske morsomt. Jeg får tidsvis noen SMS'er der jeg må bruke ganske mye energi på å finne ut hva vedkommende mener med det hun skriver på SMS-språket. Det kan være litt komplisert.

I en diskusjon for en tid siden tok jeg opp det jeg kaller "utvanning" av språket vårt. En førstelektor med IKT som sitt fagområde ved Høgskolen i Sør-Trøndelag mener at barn og ungdom er flinkere enn vi tror til å skille mellom det språket de bruker når de feks skiver SMS'er og språket i andre ting de skriver. SMS er egentlig blitt en egen språksjanger, på samme måte som chattespråket er det. Hvis vi klarer å formidle det, og samtidig sjøl går foran som gode eksempler og skriver på godt norsk, er kanskje ikke faren så overhengende.

Hilsen Anne-Greta

Norsk to og IKT sa...

Hei Anne-Greta.

Selv er jeg håpløs når det gjelder bruken av forkortelser på sms, men klarer heldigvis enda å holde sms-språket borte fra oppgaveskriving. Jeg tror at jo yngre man er jo større en sjansen for å tilegne seg disse uvanene.

Norsk to og IKT sa...

Hei Anne Greta.

Som du ser så er jeg veldig snart til å svare. Har i år vært vikar for en femte klasse, og har der selv sett med egne øyne at noen elever ikke kan skille mellom SMS - språk, og norsk. Er helt enig med deg at vi skal går fremfor som gode eksempler når det gjelder det skriftlige.

Norsk to og IKT sa...

Er helt med deg at jo yngre man er, jo lettere kan vi påvirkes til bruk av sms - språket. Jeg tror det er veldig viktig å bevisstgjøre barna tidlig med dette "problemet".

Om meg

Bildet mitt
Hei folkens. Jeg heter Øyvin Tronstad og går 4. året på lærerskolen. I tillegg er jeg vikar i en 5. klasse her på Fauske. Ikke nok med det så er jeg også støttekontakt. Er intererssert i all typer idrett, men spesielt fotball og ski