mandag 24. september 2007

Norsk to og IKT

IKT kan brukes som et hjelpemiddel i opplæringen til barn med lese - og skrivevansker. I tillegg kan det selvfølgelig også brukes til å forebygge problemene. Det finnes en rekke programmer som er til hjelp for elever som sliter med å skrive på et papir. I tillegg kan man også som lærer legge til rette for at elever som sliter skal få tilgang til data når oppgaver skal skrives. Her ser vi også at noen skoler står ulikt stilt når det gjelder tilgang til data. Enkelte skoler har 100% tilgang, mens andre igjen har en pc per 10 elev. I det siste tilfellet kan man jo stille seg spørsmål om de dårligst stilte skolene oppfyller kravet om tilpasset opplæring, samt også kravet om digital kompetanse som står i det nye kunnskapsløftet? Personlig mener jeg det kommer an på hvilken trinn man er på. Min erfaring er at det brukes mer data på ungdomstrinnet enn i barneskolen. Det vil si at hvis man har dårlig tilgang på data på ungdomstrinnet kan man ikke si at skolen oppfyller kravene. Data kan også brukes på de lavere trinnene, og da som forebygging og avhjelping. Her finnes det enkelte programmer som kan være til hjelp (husker ikke i farten navnet på de ulike programmene). Dette er programmer der elevene selv kan se hvordan ordene og setningene settes sammen.

6 kommentarer:

Christine sa...

Jeg er enig i at enkelte program på datamaskinen kan brukes som hjelpemiddel i opplæringen til barn med lese- og skrivevansker. Et helt ordinært skriveprogram kan teoretisk sett brukes i den forbindelse. Det er i grunn ganske mange hjelpemidler som kan brukes til å hjelpe og trene barn med lese- og skrivevansker, men det viktigste er at det finnes gode lærere som ser hva som passer i de ulike situasjonene. I dag er datamaskiner og digitale tekster blitt en stor del av hverdagen til de fleste i vårt samfunn, og da er det klart at det er viktig at elevene får hjelp til å mestre verktøyene.

Jeg skal være helt enig i at mange skoler har for liten tilgang på datamaskiner, men noen skoler med god tilgang er heller ikke flinke til å utnytte dem. God maskindekning betyr ikke at skolene oppfyller kravene i kunnskapsløftet.

Ut fra det du skriver om bruk av data på de lave skoletrinnene, kan det tolkes som om du mener at det KUN skal være til forebygging og avhjelping. Hvis så er tilfelle må jeg si meg uenig. Jeg mener bruken av data på småtrinnene først og fremst skal dekke opplæring i generell bruk slik som beskrevet i L-06. Klart finnes det programmer til forebygging og avhjelping, men disse bør ikke være den primære grunnen til dataopplæring for de minste.

De programmene du ikke husker i farten; kan det være DrillPro med sine ulike funskjoner? Det har jeg god erfaring med, til sitt bruk vel og merke. ;)
Christine

Rune Skansen sa...

Hei Øyvin!
Til ditt spm om hvorvidt de dårligst stilte skolene oppfyller kravet om digital kompetanse skriver du at "det kommer ann på hvilket trinn man er på". Du har sikkert mye rett i at data i større grad brukes på ungdomstrinnet enn på barneskolen. Likevel mener jeg kravene i kunnskapsløftet er helt utvetydige på at det forventes at digitale verktøy er tilgjengelige - helt fra første klasse. Om man venter til ungdomsskolen med å gjøre data til en naturlig del av skolehverdagen så kan man der bli sittende med et a- og et b-lag. A-laget består da av de som har ikt-sterke og ikt-bevisste foreldre...

Derfor mener jeg at data på de lavere trinnene har en egenverdi i seg selv - i tillegg til at det kan være et fantastisk hjelpemiddel i bl.a. lese- og skriveopplæringen etc.

Rune

Norsk to og IKT sa...

Hei Christine.

Beklager sent svar, men har hatt dataen til reprasjon.

Var nok litt for lite tydelig på hva jeg mente med teksten, selv om dataverktøyet kan brukes til som et ideelt verktøy til forebygging og avhjelping, men kan selvsagt også brukes i undervisning i store grupper. Som jeg var inne på, så mangler mange skoler maskiner nok til hele grupper, men det går jo også på hvordan man organiserer dette. Tenker da på inndeling i små eller større grupper.

Ja, det var et av de programmene jeg tenkte på. Har ikke noe erfaring med slike programmer, og savner kanskje en liten økt om dette på skolen.

Norsk to og IKT sa...

Hei Rune.
Da kan jeg endelig få svart deg.

Er enig med deg om at man må komme tidlig i gang med å bruke data som en naturlig del av opplæringen. Som sagt så er min erfaring at ungdomstrinnet bruker dette hyppigere enn småskolen. Hva grunnen kan være vet jeg ikke, men det kan ha noe med skepsis til å slippe de små til på dataen?

Anonym sa...

Jeg tror at det kan komme av at mange lærere ikke mestrer IKT godt nok til at de føler seg kompetente til å undervise elevene ved hjelp av pc. Det behøver ikke være maskiner til alle elevene. Det kan gå på omgang at elevene får jobbe på pc-en. Det finns et mange lærebøker på nettet med oppgaver de kan jobbe med. Elevene synes det er helt greit at de blir delt opp i mindre grupper. De vet at det blir deres tur en annen gang.

Norsk to og IKT sa...

Hei Bente.

Jeg er enig i det du sier at mange lærere føler ser ikke kompetente/trygge til å undervise barna ved hjelp av pc. Dette er jo på mange måter et helt nytt hjelpemiddel til bruk for undervisning, så det kan være at det er et problem for mange å ta i bruk det ukjente?

Om meg

Bildet mitt
Hei folkens. Jeg heter Øyvin Tronstad og går 4. året på lærerskolen. I tillegg er jeg vikar i en 5. klasse her på Fauske. Ikke nok med det så er jeg også støttekontakt. Er intererssert i all typer idrett, men spesielt fotball og ski