lørdag 10. november 2007

Å bruke data i undervisningen.

Nå har jeg denne uken fått en aha opplevelse når det gjelder bruken av IKT i undervisningen. Riktignok ikke i en norsktime, men naturfag. Mandagen fikk den ene gruppen hver sin pc til bruk, slik at de kunne lete etter svarene på spørsmål jeg har laget. Engasjementet ble ikke det jeg hadde håpet, og jeg så fort at de begynte å bli utålmodig. På onsdag tok jeg neste gruppe, men da delte jeg dem opp i grupper med tre i hver. Dette skapte med engang større aktivitet fordi de kunne snakke sammen om spørsmålene, samt at de også kunne hjelpe hverandre med det tekniske.

Dette var femte klassinger som ikke har så veldig mye erfaring med å søke etter ting på nettet. Riktignok fikk de bare en nettside å søke i (wikipedia), men jeg fikk sett med egne øyne at mange av dem ikke er vant til å søke i en nettsides søkerfelt. Oppgavene var laget slik at de trengte bare å søke på et ord, så skulle svaret komme opp. Grunnen til det er at vanskelighetsgraden ikke må være for høy, ellers gir de fort opp.

Dette med å begrense antall nettsider de kan surfe, og lete etter svarene på, er også viktig i forhold til det at man skal ha kontroll på hva slags sider de går inn på. I tillegg kommer også det med å unngå juks. Selv om dette er mer aktuelt på ungdomstrinnet, så må man etter min mening tenke på det på dette nivået.

2 kommentarer:

Unni sin norskblogg sa...

Hei Øyvin:)
Fin erfaring du har gjort deg her. Det er nesten sånn man må teste seg fram. Prøving og feiling skal vi nok oppleve mange ganger i læreryrket før vi kan kalle oss rutinerte.
Kjekt at du fikk ha to grupper slik at du fikk testet forskjellige gruppestørrelser og hva som fungerte best. God planlegging, og start i det små slik at det ikke føles for tungt og overveldende for elevene, er en god tilnærmingsmåte på alt som er nytt. Høres ut som du greidde andre arbeidsøkt fint.

Norsk to og IKT sa...

Hei Unni:)

Om man skal utvikle seg som lærer, så må vi prøve og feile. Skal vi gjøre det, så må man evaluere det man vi har gjort. Dette gjør vi med å spørre oss selv på hva som var rett og galt. Samtidig er det også viktig å spørre andre lærere med en bredere erfaring, på hva som kunne vært gjort.

Om meg

Bildet mitt
Hei folkens. Jeg heter Øyvin Tronstad og går 4. året på lærerskolen. I tillegg er jeg vikar i en 5. klasse her på Fauske. Ikke nok med det så er jeg også støttekontakt. Er intererssert i all typer idrett, men spesielt fotball og ski